Posts tonen met het label Pasta. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Pasta. Alle posts tonen

maandag 13 mei 2013

Pasta met courgette



Zoals iedere avond tegenwoordig hadden we ook gisteren weer pasta. Beetje saai? Nou eh eigenlijk niet, want er is zo ontzettend veel mogelijk met pasta dat je er gek van wordt. Deze keer dus pasta met courgette en een simpele tomatensalade.

De pasta werd door mijn man niet zo erg gewaardeerd want er zat teveel ansjovisfilet in naar zijn zin. Ook al was het net zoveel als een vorige keer dat ik het gebruikte. Maar een ander merk. Zou dat zo veel schelen? Ik vond het ook wat te aanwezig die smaak...

Maar goed, het recept: Voor 3 grote eters, 4 kleine eters neem je zo'n vijf tenen knoflook, een rode peper, wat olijfolie, 3 ansjovisfilets en twee sjalotten en hakt dat fijn in de keukenmachine of staafmixer. Kook de pasta (naar keuze) gaar en giet af, bewaar eventueel wat van het kookvocht om de boel smeuïger te maken. Rasp twee courgettes en voeg dat toe aan het prutje. Laat het geheel nog een minuut of vijf pruttelen met de deksel op de pan. Je kunt hier wat (kook)room aan toevoegen als je wilt of wat boursin. 

Roer de pasta er goed doorheen. Serveer met een simpele tomatensalade.

woensdag 3 april 2013

Pasta met prei


Vandaag niet zo heel veel zin om moeilijk te doen in de keuken, maar wil eigenlijk wel graag lekker eten. En natuurlijk wat restjes opmaken! Ik heb nog pasta, prei en wat andere dingetjes, daar moest vast wat van te maken zijn. Dus even een google op "prei" en "pasta" en ik zag de naam Jamie Oliver voorbijkomen. 

Toen herinnerde ik mij al eens een recept te hebben gemaakt van pasta en prei! Dat was lekker, dus dat wordt het voor vanavond weer. 

En om deze vergeetredenen heb ik nu dit blog voor enkel en alleen voedselzaken!

Neem 2 a 3 stengels prei, maak ze schoon en snijd ze in ringen. Doe in de koekenpan een scheutje olie en een klontje boter. Gooi de prei erbij en roer een beetje. Ik heb zojuist ook twee teentjes knoflook in plakjes gesneden en toegevoegd. Doe er een scheut witte wijn en een bouillonblokje bij. Even roeren en dan 100 ml water toevoegen. Afdekken met plakjes pancetta (bij gebrek aan parmaham).

Doe in de keukenmachine/blender/staafmixer wat porcini (stuk of 4) en een snee oud brood (maakt niet uit welk soort). Je kunt er wat kruiden aan toevoegen zoals bijvoorbeeld rozemarijnnaaldjes. Hak/maal dit fijn en bak het even in de koekenpan.

Na ongeveer 20 minuten zet je pasta op en kookt het volgens de verpakking.

Haal de pancetta van de prei af, snijd dit in stukjes en doe het terug bij de prei. Giet de pasta af en doe het door de prei. Strooi er wat van het gebakken brood/porcini-mengsel over heen en rasp een lekker stuk parmezaanse kaas erover.

Simpel edoch heerlijck!

PS. Het lijkt misschien wat flauw van smaak als je dit zo leest, maar echt, het is heerlijk niet veel aan toevoegen of veranderen. De smaak van pancetta en de porcini is zo sterk, dat het smakelijk genoeg is zonder al te veel poespas.